Biografie

Özcan Akyol (Deventer, 1984) is een Nederlandse schrijver en columnist.

Eus volgde een mavo-opleiding en studeerde later Journalistiek (Windesheim, Zwolle) en Nederlands (Vrije Universiteit, Amsterdam). Met de laatste studie is hij echter in het tweede jaar gestopt toen hij twee contracten bij zijn huidige uitgeverij kreeg. Naast zijn literaire werk is hij vaste columnist voor het Algemeen Dagblad, de Stentor, Tubantia, De Gelderlander, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, BN/De Stem, de VARAgids, Helden en VIVA Mama. Daarnaast publiceert hij van tijd tot tijd in literair voetbalblad Hard gras.

Eind oktober 2012 verscheen zijn debuut Eus bij Uitgeverij Prometheus.

OzcanFavicon

Het boek is een semi-autobiografische schelmenroman die meteen na publicatie voor een hoop beroering zorgde. Tijdens een optreden bij De Wereld Draait Door rekende de auteur af met het gilde der allochtonenschrijvers, dat volgens hem vooral bestaat uit poseurs, loopjongens en mensen zonder echt verhaal. Hij verweet zijn collega’s herhaling in hun werk en wilde absoluut niet tot deze categorie worden gerekend – ondanks zijn Turkse achtergrond.

Eus werd direct een succes; in een week tijd verkocht de uitgever meer dan 10.000 exemplaren, werden de film- en theaterrechten overgenomen door externe partijen en de auteur mocht bij diverse televisieprogramma’s aanschuiven voor zijn visie op de actualiteit.

De reacties op het boek waren wisselend. Een aantal mensen had moeite met het grove taalgebruik en vond het verhaal niet gelaagd. Een andere groep noemde het een tragikomisch en schokkend relaas van iemand die volledig ontheemd door het leven moest.

Ondertussen zijn er meer dan 75.000 exemplaren van de roman verkocht.

In maart 2014, vlak voor het WK, verscheen het boekje: ‘Hé scheids, jij hebt thuis zeker niks te vertellen?!‘, een voetbalbundel die hij samen met @DuBlanqeBogarde schreef. Voor dit boek verzamelden de auteurs platgetrapte grappen, humoristische dialogen en volstrekt onlogische taaltwisten op en rond het voetbalveld. Het is een vermakelijke maar ook verontrustende bloemlezing die bij insiders een hoop herkenning oproept. Voor mensen buiten de voetballerij biedt de bundel een ongemakkelijk inkijkje in deze veelbesproken machowereld.

De tweede roman van Özcan Akyol is ‘Turis’. Dit boek verscheen begin 2016 en werd net als zijn debuutroman meteen een bestseller. Turis is een beklemmende, indringende en bij vlagen geestige roman, die de lezer meesleurt in een onbekende wereld waarin absurdisme en ontroering elkaar moeiteloos afwisselen. Deze roman betekende de definitieve doorbraak van de schrijver in de Nederlandse literatuur. De titel werd in maart 2020 aangepast: Toerist. De auteur merkte dat zijn lezers de oorspronkelijke titel niet konden uitspreken. Inmiddels zijn er 50.000 exemplaren van het boek verkocht.

In 2017 maakte hij de documentaire ‘De neven van Eus’, een vijfdelige serie voor de Nederlandse televisie over Turkije. De serie werd uitgezonden door de NTR op NPO 2 en de VRT op Canvas. Eus kreeg veel lof en waardering voor zijn debuut als presentator. Het leverde hem bijvoorbeeld een Eervolle Vermelding van de Zilveren Nipkowschijf op. De Televizier signaleerde Akyol als een van de grootste televisietalenten van zijn generatie.

In het jaar 2018 verscheen van Özcan Akyol een bloemlezing van het werk van de tragikomische dichter Lévi Weemoedt: ‘Pessimisme kun je leren’. Dit boek werd een groot commercieel succes. Er vlogen 150.000 exemplaren van de bundel over de toonbank. Voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse literatuur prijkte een dichtbundel op de eerste plek van de Bestseller 60. Het duo ging daarna ook succesvol op tournee.

In datzelfde jaar kreeg de schrijver op NPO Radio 1 zijn eigen radioprogramma: ‘Onze man in Deventer’. Hij ontvangt hierin elke zaterdagavond een prominente figuur uit de kunst, cultuur, media, sport of politiek in zijn eigen woonkamer. Daar ontspint zich een los gesprek. Voor dit programma won hij de Nachtwacht Award voor beste radioprogramma. ‘Onze man in Deventer’ is ook als podcast een groot succes.

Vanaf 2019 blaast Eus het televisieprogramma ‘Sterren op het Doek’ nieuw leven in. De recensies zijn lovend en de kijkcijfers schieten omhoog. Meteen daarna wordt er ook een tweede en derde seizoen aangekondigd.

Eveneens in 2019 begint Özcan Akyol met het presenteren van een gloednieuw programma: De Geknipte Gast. Hij ontvangt daarin prominenten met wie hij langere gesprekken in een Barbershop voert. Het programma wordt alom gewaardeerd en krijgt een tweede en een derde seizoen.

In het jaar 2020 schrijft Özcan Akyol in opdracht van de CPNB het Boekenweekessay: Generaal zonder Leger. Het pamflet maakt veel los. Eus vertelt, aan de hand van persoonlijke anekdotiek, wat er volgens hem rammelt aan de literaire wereld. De publicatie zorgt voor een rel. Boekhandelaren willen het essay verbieden. Ook dit boek bereikt de eerste positie in de Bestseller 60. Binnen tien dagen is het essay volledig uitverkocht.

De auteur verzorgt naast al deze activiteiten optredens en lezingen door heel het land. Hij wordt ook vaak ingeschakeld als dagvoorzitter of spreker.

Özcan Akyol woont en werkt in Deventer.

(Tekst: uitgeverij Prometheus)

Over Özcan Akyol, Eus en Turis:

‘De literaire opmars van Özcan Akyol is niet meer te stuiten.’ Trouw 

‘Een verhaal zo tragisch dat het komisch wordt.’ de Volkskrant

‘Keiharde, rauwe roman. De schrijver komt met een knal de literatuur in’. Matthijs van Nieuwkerk

‘Met zijn nieuwe boek lost Özcan Akyol zijn belofte meer dan in. Turis is een overrompelende roman over een vader, een zoon en een moeder. Ontroerend, hard en weergaloos.’ Ronald Giphart

‘Turis is waarlijk een grootse roman’. Herman Brusselmans

‘Eus is een van de beste verhalenvertellers van de Nederlandse literatuur.’ Hugo Borst

Hard, nietsontziend, bij vlagen hilarisch, confronterend en ontroerend.’ Hebban ****

‘Na Eus zal de vaderlandse literatuur nooit meer dezelfde zijn.’ joost zwagerman

‘Een literair talent van heb ik jou daar.’ paul witteman

‘Noem me een male chauvinist pig, maar ik houd van de schrijfstijl van Özcan Akyol.’ eddy terstall

‘Veel Nederlandse literatuur lijkt op elkaar. Özcan Akyol is anders. Niet alleen zijn verhaal is origineel, de manier waarop hij het opschrijft is dat ook.’ robert vuijsje

‘Scherpzinnig commentator van sociale schijnheiligheid.’ nrc handelsblad

‘Een literaire ster.’ vara-gids

Nieuwe Revu ***** 

De Morgen **** 

Elsevier **** 

HUMO ***